In Nederland mag je echt alles zeggen ... ... maar rechts
misbruikt die vrijheid.
Zoals we gezien hebben verschilt de linkse vorm van de vrijheid van
meningsuiting nogal van de min-of-meer neutrale in dat links zich het recht op
dreigen-met-fysiek geweld toeëigent en het verbale geweld tot aan die grens
oprekt.
Daarmee anderen de mond snoerend.
Volgens eigen
zeggen, want een ander 'links' idee is
dat kritiek op moslims of zwarten het die moslims of zwarten belemmert iets terug
te zeggen. Speciaal daarvoor uitgevonden zijn de termen "kwetsbaar", "wegzetten", "uitsluiten", enzovoort.
De laatste aanleiding voor deze conclusies is het OnlyBlackLivesMatter-activisme na de
dood-bij-arrestatie in Amerika van de zwarte crimineel George Floyd, die
in Nederland gevoerd werd onder het motto "De dood van de zwarte Amerikaan Floyd in Amerika bewijst dat alle
'witte' Nederlanders racisten zijn".
Dat "Alle 'witte' Nederlanders zijn racisten"
vat men ook wel samen onder "institutioneel racisme".
En tezamen met
deze nieuwe leuze werd ook een oudere, afkomstig van voorvrouwe Gloria Wekker,
van stal gehaald: "Wie als 'witte' ontkent racist te zijn, is de ergste soort
racist". Wat in zekere zin een tautologie is, want dat 'witte' betekent
"blanke die racist is", zoals men altijd duidelijk uitlegt als verklaring
van het gebruik ervan: "Blanke klinkt te onschuldig".
In dat kader werd gepoogd voetbal- en
maatschappij-commentator Johan Derksen de mond te snoeren middels een
adverteerdersboycot omdat deze had verkondigd dat het wel meeviel met het
racisme in Nederland.
Dat beschadigen van materiële belangen van mensen
die ideologisch ongewenste dingen verkondigen heet, naar waar het al zeer
levendig is: de "cancel culture".
Die cancel culture is natuurlijk
doodgewoon fascisme van de zuiverste soort, zoals in diverse publicaties van
George Orwell beschreven.
De Big Brother-maatschappij.
De Big
Brother-maatschappij van het linksfascisme.
Dit hele proces heeft zich een
aantal
weken kunnen ontwikkelen, voor er wat tegengeluiden kwamen.
Het
voorlaatste tegengeluid is een
manifest van een aantal beroemde Engelstalige
intellectuelen, die waarschuwden voor het gevaar van het beperken van de
vrijheid van meningsuiting .
Het laatste, in Nederland, was een
soortgelijke boodschap, in de vorm van een
open brief voor de vrijheid van
meningsuiting, waarin met name noemende de beschreven intolerantie van de
hele zogenaamde
"antiracismebeweging".
Het linksfascisme reageerde
gepast.
Met vooraf dit: de brief van de prominenten is een pleidooi
voor de vrijheid van meningsuiting. Ben je daar voor, reageer je positief of
niet en standaard is dat de meeste mensen dat dan niet zullen doen.
Maar je hoeft dus niet te reageren. Van wie de drang voelt om te reageren,
hoeft de inhoud van die reactie dus niet geraden te worden: die is negatief.
Wordt er daadwerkelijk gereageerd en niet positief, zijn de achterliggende
anti-gevoelens sterk negatief, wat men ook schrijft.
Onderstaand voorbeelden van die reacties.
De eerste is die van de hoogst prominente socioloog en
migratiedeskundige Leo Lucassen, wiens prominentie stoelt op het ongeveer maandelijks
verschijnen in de zogenaamde kwaliteitsmedia met een artikel waarin de vrije
immigratie wordt bepleit, en natuurlijk aanverwante standpunten indien van
pas komende (Twitter.com,
16-07-2020):
Lucassen reageert zoals een kwaadaardig persoon zou doen: in plaats van de
zaak de persoon
(meervoud) aanspreken, en dan die personen op uiterst
denigrerende wijze neerzetten. Niet op inhoud dus, maar puur vanuit
eigen emotie van afkeer.
En om te benadrukken hoezeer de strijd tegen
de vrijheid van meningsuiting hem aan het hart gaat, een paar dagen later
nog eentje, met een nog fundamenteler stellingname (Twitter.com,
19-07-2020):
Welke uitspraak regelrecht komende uit het spiegeluniversum direct ter
plekke werd afgehandeld:
Maar nu wat er in dat citaat van de linksfascistische Big
Brother-publicatie genaamd The Guardian staat ... :
|
How the overblown fears of censorship have normalized hate speech
and silenced minorities. |
... kan direct vertaald worden in (onder het motto: tegen dit
soort verbaal geweld moet je keihard terugslaan):
|
De berichten over het systematische misbruik van honderden kwetsbare
blanke meisjes door bendes van moslim-pooiers, mogelijk doordat de
politie uit angst om voor racisten te worden uitgemaakt niet wilde
ingrijpen, hadden uit de media gecensureerd moeten worden omdat het
moslims moeilijk wordt gemaakt te ontkennen dat ze de cultuurbarbaren
zijn die ze zijn. |
Hier even verwijzende naar een lokaal
Engels multicultureel schandaal
op de grootste schaal (let op het ook aldaar gewone misbruik van de
term "minderheden", staande voor "zwarten en moslims").
Waarna
Lucassen kennelijk op de zaak ging studeren, en kwam met deze meer
academische versie (gevonden na een tip van GeenStijl, vermoedelijk net als de voorgaande) (Twitter.com,
21-07-2020):
Hier wat van het betoog
van Oudenampsen, een zelf-erkend social justice warrior (merijnoudenampsen.org, 07-05-2018, door Merijn Oudenampsen):
|
Identiteit
Over het taboe en het vrije woord
Wat opmerkingen van mijn hand bij het seminar Free speech, democracy,
populism, Universiteit van Tilburg, 4 mei 2018.
1. Het vrije woord is
niet absoluut
Laten we beginnen met de vaststelling
dat het vrije woord niet absoluut is. Het is per definitie ingeperkt.
... |
En dit zijnde het onderwerp waarvoor deze socioloog de vrijheid van
meningsuiting wil inperken (met veel omhaal):
|
... De bekendste casus is natuurlijk het debat over integratie en
de vraag of daar nu sociaal-economische (werk, opleiding) of
sociaal-culturele factoren (islam, dorpscultuur van landen van herkomst)
doorslaggevend in zijn. ... |
Oftewel: de discussie of de achterstand van moslims en zwarten
veroorzaakt wordt door discriminatie en racisme of door eigen
disfunctioneren. En de stellingname van Oudenmapsen en
Lucassen en zowat de hele sociologie en aanverwante luidt: "De achterstand van zwarten en moslims wordt veroorzaakt door discriminatie en racisme,
en het moet verboden worden om die achterstand toe te schrijven aan eigen
disfunctioneren". Lucassen en Oudenampsen staan voor
het hele sociologen- en aanverwante-dom, op Meindert Fennema na maar die is
al enige jaren met pensioen.
De tweede is een medewerker van de
Universiteit Leiden in iets sociologisch of aanverwante, import uit de Rif, en een IS-aanhanger
met een dusdanige zendingsdrang op Twitter dat ze door de gedrukte media werd
aangehaald naar aanleiding van deze direct voorgaande discussie binnen
hetzelfde kader:
Oftewel: de linkse programmamaker Boomsma mag wel de materiële belangen van een
ander schaden door op te roepen tot een financiële boycot van zijn
activiteiten, maar iemand anders mag niet die Boomsma beschrijven als een
NSB'er. Precies volgens de twee definities van de
vrijheid van meningsuiting.
En nu het expliciet over die vrijheid van
meningsuiting gaat, is de reactie deze (Twitter.com, 19-07-2020):
Dit is overduidelijk een verzonnen epistel: vergelijk het '... hoop op een
antwoord uwerzijds' met het '... ook een Marekaans paspoort'. Het
'uwerzijds'
staat er om te kunnen suggereren dat het iemand is die ook op de hoogte
raakt van de open brief voor de vrije meningsuiting van het elitaire clubje
academici enzovoort, en het 'Marekaans' staat er om te kunnen betogen dat al die
ondertekenaars net zulke plonkers zijn als deze persoon die de plonker-term
"Marekane" gebruikt. De bedoeling van dit epistel is glashelder: om boodschap
af te kunnen afgeven: "De open brief voor het
vrije woord is een rechtsfascistisch gebeuren".
Precies volgens de twee definities van de vrijheid van meningsuiting. Op deze tweet volgde een discussie
met Raisa Blommestijn, één van de initiatiefnemers van de open brief, en ook
werkzaam bij de Universiteit Leiden. Die in discussie wil. De reactie laat
zich raden:
Linksfascisme en "inhoudelijke discussie" ... Het is een lege
verzameling. En aan het einde van deze twitter-draad:
Oftewel: "Ik fantaseer een brief van een plonker. Ik stel dat die
plonker de open brief heeft ondertekend. Dus zijn jullie fout omdat die
plonker de brief heeft ondertekend". Nadia Bouras
staat naast het sociologie- en aanverwante-gebeuren ook voor het hele moslim-dom, op Erdal Balci na.
Tussendoor: het linksfascisme
kan niet inhoudelijk discussiëren, omdat haar opvattingen geen opvattingen
zijn, maar ideologieën. En wie niet inhoudelijk kan discussiëren maar toch
wil reageren, blijft dan weinig over. Waarvan boven dus al twee voorbeelden
gezien: men gaat "op de man/vrouw spelen".
Het o zo beroemde en o zo
oude Ad hominem.
Nog wat voorbeelden daarvan, ieder staande voor hele
subgroepen uit de politieke-correctheid(Twitter.com,
19-07-2020):
Chris Aalberts. Een heel klein mannetje met een hele grote Baudet-obsessie dat zich
journalist noemt en dat de hele dag driftig
zijn twitteraccountje zit te vullen:
Met verbijsterend veel mensen die dit gepiep serieus nemen ...
Aalberts staat voor het hele journalistendom, op Wierd Duk na.
Volgende rubriek:
Simon Hendriksen. Eén van de twee auteurs zittende achter de column in
de Volkskrant onder de noemer "De Betrouwbare Mannetjes".
Volkert van der Graafjes in de ironie ... Staande voor
de hele Volkskrant op Martin Sommer na. Net
als voor de rest van de "kwaliteitskranten". Net als
voor de publieke en de commerciële omroep.
Volgende met (een deel
van) zijn
reeks reacties en het aantal zegt al genoeg - in de juiste volgorde gezet door
iemand die het ook opviel:
Miko Flohr. Iets sociologisch en aanverwante bij de Universiteit Leiden,
en ook dusdanig vaak twitterend dat hij
genoemd wordt door GeenStijl. Een uiterst veeg teken, genoemd
worden door GeenStijl - in combinatie met figuren als Tanja Jess, Georgina
Verbaan, Claudia de Breij, en dergelijke ... Hier met de flauwe
retorische trucs van het zwart-wit-maken, aanwrijven, tu quoque, what about-ism, non
sequitur, en ad hominem. Naast het sociologie- en
aanverwante-gebeuren ook staande
voor het Joodse meningendom op Leon de Winter na.
Volgende aan de
politieke-correctheid angehauchte sector (Twitter.com,
17-07-2020):
Kiza Magendane. Import regelrecht uit zwart Afrika. De man die foto's
van blanke
zalen vol GroenLinks-aanhangers tweet tezamen met het ongepolijste standpunt
dat hier dus sprake is van racisme. Ongewijfeld zal
het standpunt dat voorkomen moet worden dat heel Afrika naar Europa verhuist ook
heel ongepolijst zijn. P.S.: Dat 'ongepolijste' blijkt
daar speciaal voor de omslag neergezet ... Hier is hoe het in de column
staat (van een tweet wat verderop):
Magendane is binnen zijn groep dusdanig prominent, dat hij zijn
gepolijste standpunten mag debiteren in zulke hoog verheven programma's als
Buitenhof. Magendane staat met zijn
gepolijste en gematigde afwijzing van de vrijheid van meningsuiting voor alle zwarten. Geen uitzondering
gedetecteerd. Degenen die zich in het openbaar uiten, mensen als Seada
Nourhussen en Mitchell Esajas, zijn nog stukken radicaler.
Conclusie: alle smaken van de politieke-correctheid:
blanke social justice warriors aan de academia, blanke social
justice warriors in de media, moslim-immigranten, zwarte immigranten, en
Joodse immigranten, indien staande voor de keuze tussen vrijheid van
meningsuiting en het beschermen van hun ideologische en/of
groeps-etnische/religieuze denkwereldje, kiezen voor beschermen van hun
ideologische en/of groeps-etnische/religieuze denkwereldje, en tegen de
vrijheid van meningsuiting.
Zoals centennia aan vijanden van
vooruitgang, verlichting en beschaving voor hen.
Voor een academische versie van het debat, zie
hier.
De linkse versie
van de vrijheid van meningsuiting wordt
toegelicht hier.
De rechtse versie hier.
Over de waarde ervan, zie hier.
Terug naar de inleiding hier.
|