In Nederland mag je echt alles zeggen, zeggen ze ... ... maar waarom
zeggen ze dat? ... ... zelfs als ze zelf anderen uitspraken verbieden ...
... zoals linkse mensen doen
Buiten kringen als die van de politieke-correctheid
en dergelijke wordt er uitsluitend met woorden van de hoogste waardering gesproken over de
vrijheid van meningsuiting. Zoals: "Een noodzakelijke voorwaarde voor
democratie". Bijna hetzelfde als "Een noodzakelijke voorwaarde voor
beschaving".
Maar zelfs binnen de politieke-correctheid durven
slechts weinigen dit al te openlijk te weerspreken. De "vrijheid van
meningsuiting" is namelijk ook een geliefd wapen om vijanden van de
politieke-correctheid mee om de oren te slaan, men denke binnen Europa aan
de conservatieven in Polen en Hongarije, en daarbuiten Rusland. "Ze schenden
de persvrijheid en daarmee de vrijheid van meningsuiting!"
Expliciete
uitingen die beogen de vrijheid van meningsuiting te beperken vindt je
daarom voornamelijk in wat "intellectuelere" of academische kringen.
Waarvan hier voorbeelden.
De eerste is de "gerenommeerde"
socioloog Merijn Oudenampsen, hier aangehaald door de nog
gerenommeerdere socioloog Leo Lucassen, die maandelijks een artikel in de
"kwaliteitsmedia" heeft staan over hoe groot de waarde van immigratie wel
niet is: (Twitter.com,
21-07-2020):
Ja ja, het is met name rechts dat probeert het debat te smoren ...
Met behulp van de vrijheid van meningsuiting ...
Het artikel dat Lucassen aanhaalt is dit (merijnoudenampsen.org, 07-05-2018, door Merijn Oudenampsen):
|
Over het taboe en het vrije woord
Wat opmerkingen van mijn hand bij het seminar Free speech, democracy,
populism, Universiteit van Tilburg, 4 mei 2018. |
Zoals in meer academische verhandelingen wat beter kan, is het artikel
puntsgewijs ingedeeld. De duidelijkheid zeer ten goede komend:
|
1. Het
vrije woord is niet absoluut
Laten we beginnen met de vaststelling dat
het vrije woord niet absoluut is. ... |
Op zich is dat een volstrekt open deur: niets is absoluut. Maar in
de sociaal-wetenschappelijke stroming waarin Oudenampsen verkeert is dat laatste
absoluut niet waar: de Vrijheid van Godsdienst, de "Universele Verklaring
van de Rechten van de Mens" in zijn vele vormen zoals "de Mensenrechten",
de "Moraal" van die stroming, het "Fatsoen" van die stroming, enzovoort, worden
als niets anders gepresenteerd dan als Absolute Waarden.
Kortom: voor politiek-correcten is de vaststelling dat iets niet absoluut is,
een keuze. En een bepaling van rangorde: de vrijheid van meningsuiting wordt
in ieder geval impliciet als minder belangrijk gezien dan de vrijheid van
godsdienst. Misschien verstrekkende conclusies uit een eerste
stelling, maar, zoals vrijwel altijd, is de rest van het betoog een
bevestiging ervan:
|
... Het is per definitie ingeperkt. Om te beginnen door juridische
normen. Denk aan wetgeving op het gebied van groepsbelediging of
haatzaaien, of smaad en laster. |
Eerst de makkelijke gevallen: smaad en laster gaan over zaken aangaande
individuen, en hebben niets met deze maatschappelijke discussie te maken.
Dan groepsbelediging. Dat staat inderdaad in het wetboek van strafrecht en
dient daar onmiddellijk uitgehaald te worden wegens in strijd met de grondwet
en nog principiëler het rechtsbeginsel dat iedereen voor de wet gelijk is.
Oftewel: je kan geen beroep doen op het lidmaatschap van een groep om je
extra beledigd te voelen ten opzichte van anderen.
Bovendien is "belediging" een dusdanig subjectief verschijnsel dat ook dit
uit wetten geschrapt moet worden. Dat dit staat in de wet
is onder invloed van de politieke en maatschappelijke druk van de
politieke-correctheid, oftewel: dit is uiteindelijk een cirkelredenatie of
petitio principii: wat je wilt betogen staat al in de aannames.
Hetzelfde geldt voor haatzaaien: dat is óf individueel en dus hier niet ter
zake, óf een groepsgebeuren en daarvoor geldt het voorgaande.
Volgende gevallen:
|
... Zo is er ook wetgeving op het gebied van seksuele intimidatie of
discriminatie op de werkvloer die werkgevers verplicht bepaalde basale
normen op het werk te handhaven. ... |
Ook deze hebben niets met de vrijheid van meningsuiting in het openbare
maatschappelijke debat te maken. Het noemen van deze
ongeldige voorbeelden toont de zwakte van de positie, natuurlijk.
En dit gaat nog door:
|
...Het vrije woord is dus niet per se emancipatoir van karakter. ... |
Herhaling.
|
... Het kan ook de uitdrukking van een machtsrelatie zijn, zoals een
werkgever die zijn secretaresse voortdurend seksuele toespelingen maakt.
... |
Herhaling.
|
... In tegenstelling tot de absolute inperking van de vrije
meningsuiting is deze relatieve inperking niet inherent problematisch en
autoritair.... |
Herhaling.
|
... Het kan in sommige gevallen mensen juist beschermen tegen de
mogelijkheid van machtsmisbruik die in het vrije woord besloten ligt.
... |
Herhaling. Plus de introductie op terloopse wijze
van een nieuwe stellingname:
|
De vrijheid van meningsuiting kan leiden tot machtsmisbruik. |
Op volstrekt willekeurige uitspraak, welke willekeur simpel is aan te
tonen is met wat soortgelijke versies:
|
De vrijheid van meningsuiting kan leiden tot diefstal. De
vrijheid van meningsuiting kan leiden tot verkrachting. De vrijheid
van meningsuiting kan leiden tot moord. |
Of ook wel:
|
De vrijheid tot het publiceren van de stelling dat de vrijheid
van meningsuiting kan leiden tot machtsmisbruik kan leiden
to machtsmisbruik door degene die die stelling publiceert. |
Enzovoort. Oftewel:de stelling ...
|
De vrijheid van meningsuiting kan leiden tot machtsmisbruik. |
... kan niet rationeel onderbouwd worden, en is dus een uiting van
emotie. Afkeer. Welke, blijkt
later. Volgende alinea:
|
... Aan de andere kant is het vrije woord op een
veel alledaagsere manier beperkt. Namelijk door de dominante normen en
waarden die ons gedrag bepalen ... |
Gevolgd door een hele alinea met uitwerking hiervan.
Dit is een cirkelredenatie op verbijsterend niveau - hier staat (gebruik:
dominante normen en waarden = dominante meningen) - eerste stap:
|
De vrijheid van meningsuiting is beperkt omdat de
vrijheid van meningsuiting is beperkt. |
Maar wat natuurlijk gewoon datgene is wat de auteur wil:
|
De vrijheid van meningsuiting moet beperkt worden omdat de
vrijheid van meningsuiting wordt beperkt. |
Met hierdus een overkoepeling van alle voorgaand gegeven voorbeelden met
dat 'de dominante normen en waarden die ons gedrag bepalen' - wat afgekort
kan worden tot "fatsoensnormen". Oftewel de laatste stelling kan wat
explicieter geformuleerd worden als:
|
De vrijheid van meningsuiting moet beperkt worden door
fatsoennormen omdat de vrijheid van meningsuiting wordt beperkt door
fatsoennormen. |
Waarmee tevens een complete samenvatting is gegeven van alle voorgaande
argumenten, omdat zaken als 'groepsbelediging' en 'haatzaaien' natuurlijk ook
niets anders zijn dan fatsoensnormen. Hier de rest van
de alinea die alleen herhaling is:
|
... door basale codes van fatsoenlijk gedrag. Op politiek gebied
zijn er bepaalde ideeën die breed geaccepteerd zijn en andere ideeën die
als controversieel en zelfs als gevaarlijk worden gezien. Er is de
bekende theorie van het Overton window, een bandbreedte van opinies die
in een bepaalde tijd en context als redelijk en acceptabel worden
gezien. Die bandbreedte verschuift door de tijd heen. Hoe wij vandaag de
dag spreken over culturele verschillen bijvoorbeeld, is anders dan hoe
wij dat twintig jaar geleden deden of hoe men in de jaren dertig
daarover sprak. Het spreken, zo stelt de Franse filosoof Michel Foucault
in L’ordre du discours,
is altijd verweven met machtsverhoudingen. De discursieve orde, om Foucaults
terminologie te gebruiken, is geen vrije, open en horizontale ruimte. Deze
is altijd al gestructureerd en gecontroleerd, bovenal door de beroepsgroepen
die een poortwachterfunctie vervullen (politici, journalisten, academici).
Het vrije woord is per definitie een relatief begrip. ... |
Met weer een open deur als slot: alle begrippen zijn relatieve
begrippen, dus inclusief alles gehanteerd door deze auteur.
Conclusie uit de eerste sectie: De auteur vindt dat de vrijheid van
meningsuiting, zijnde de vrijheid van meningsuiting in het openbare
maatschappelijke debat, beperkt moet worden, maar geeft geen voorbeelden uit
het openbare maatschappelijke debat. Volgende
sectie:
|
2. De
constructie van het taboe
Veel van het publiek debat
over het vrije woord gaat feitelijk over deze laatste, meer alledaagse
beperkingen. ... |
Deze zin hoort bij het vorige punt. Maar dient als introductie bij weer
een voorbeeld:
|
... Denk aan de opiniemakers die op televisie of in de krant hun
betoog openen met “je mag het niet zeggen ... ”. |
Oftewel: er zijn mensen die stellen dat je bepaalde dingen niet mag
zeggen. De vraag is: waarom worden mensen die zeggen dat je bepaalde
dingen niet mag zeggen hier apart genoemd, want volgens de
auteur is het zo dat je bepaalde dingen niet mag zeggen, dus waarom die
mensen aanhalen als je het zelf ook vindt. Maar direct erop blijkt
dat die mensen die constateren dat je bepaalde dingen niet mag zeggen toch
niet behoren tot dezelfde groep als de auteur:
|
... “je mag het niet zeggen, maar…”. Waarna veelal een verhaal
volgt over islam, over immigratie, over de nationale identiteit, over
het vrouwelijke ambitieniveau en zo voort. |
Oftewel: hier nog meer voorbeelden van zaken waar de vrijheid van
meningsuiting over zou kunnen gaan, naast:
|
... seksuele intimidatie ... discriminatie op de werkvloer ... een
machtsrelatie ... seksuele toespelingen ... machtsmisbruik ... |
En als het gaat over over
|
... islam ... immigratie ... nationale identiteit... het vrouwelijke
ambitieniveau en zo voort. |
... laat een bepaalde groep mensen hun uitspraken voorafgaan door:
|
... “je mag het niet zeggen, maar ... ”. |
Oftewel: die bepaalde groep laat hun uitspraken voorafgaan door de
mening van de auteur, namelijk dat de vrijheid van meningsuiting beperkt zou
moeten worden, in combinatie met hun kennelijke bewering dat die beperking
reeds ingevoerd is. Wat ook een stelling is van de
auteur, volgende uit dit:
|
... Aan de andere kant is het vrije woord op een
veel alledaagsere manier beperkt. Namelijk door de dominante normen en
waarden die ons gedrag bepalen ... |
Dat dus zijnde die fatsoensnormen. Dus wat die
mensen zeggen: is "Volgens de fatsoensnormen mogen we dit niet zeggen, maar
..." Geheel volgens de regels van de auteur.
En toch is de auteur het daar niet mee eens:
|
... De meest algemeen geaccepteerde manier om iets te zeggen, zo
lijkt het soms, is door eerst te stellen dat je het niet mag zeggen. ... |
Nee. De vertaling naar de werkelijkheid:
|
Een veelvoorkomende manier om iets te zeggen dat ingaat tegen
'de dominante normen en waarden die ons gedrag bepalen ' is door eerst
te stellen det het ingaat tegen 'de dominante normen en waarden die ons
gedrag bepalen'. |
Gevolgd door een expliciet voorbeeld:
|
... Het gaat dan niet om het feit dat het juridisch verboden zou
zijn om bijvoorbeeld te zeggen dat vrouwen minder ambitieus zijn... Het
gaat om een gevestigde sociale norm. ... |
Precies. Het is niet juridisch verboden om dat te zeggen, maar de
'gevestigde sociale norm' is dat je dat niet mag zeggen.
En 'gevestigde sociale norm' is natuurlijk een synoniem van 'dominante
normen en waarden die ons gedrag bepalen' oftewel de "fatsoensnormen".
Overigens: als je wetenschap wilt bedrijven, is één van de allereerste
voorwaarden dat je duidelijk opschrijft welke begrippen je gaat hanteren, en
voor hetzelfde begrip steeds dezelfde woorden gebruikt. In de algebra is dat
de eerste regel, wiskundig afgekort tot A = A . Oftewel B ≠ A . Oftewel:
gebruik niet 'gevestigde sociale norm' én 'dominante normen en waarden die
ons gedrag bepalen' voor iets dat is "fatsoensnormen", of zeg vooraf dat je
"fatsoensnormen" gebruikt en dat die andere twee dingen hetzelfde zijn.
Maar dat wordt zelden tot nooit gedaan, door sociologen, omdat dan
razendsnel zal blijken dat hun argumenten niet kloppen - met elkaar en met
de werkelijkheid. In dit geval: als je die andere begrippen
definieert als "fatsoensnormen", kan iedereen onmiddellijk zien dat dat
redelijk willekeurige normen zijn en absoluut niet geldig voor algemene
waardeoordelen, maar alleen voor oordelen van wat jij persoonlijk van de
dingen vindt. "Fatsoen" is persoonlijke willekeur, tenzij je
vooraf definieert welke "fatsoensregels" je hanteert.
Maar die regels en die willekeur worden wel heel vaak gaandeweg duidelijk.
En zo ook hier, want in het laatste citaat is wat weggelaten:
|
... Het gaat dan niet om het feit dat het juridisch verboden zou
zijn om bijvoorbeeld te zeggen dat vrouwen minder ambitieus zijn, zoals
Thierry Baudet onlangs beweerde. ... |
Precies: Dus Thierry Baudet behoort niet tot 'de gevestigde sociale norm'
en 'de dominante normen en waarden die ons gedrag bepalen'.
Gevolgd door:
|
... Het beroep op de vrijheid van meningsuiting wordt hier gebruikt
om een controversiële – vaak rechtse – mening naar voren te schuiven
... |
Oftewel: rechtse meningen in het algemeen behoren niet tot 'de gevestigde sociale norm'
en 'de dominante normen en waarden die ons gedrag bepalen'.
Waar dus ook zonder meer staat:
|
Het 'de gevestigde sociale norm' en het 'de dominante
normen en waarden die ons gedrag bepalen' zijn niet rechts. |
Of, enigszins zwart-wit:
|
Het 'de gevestigde sociale norm' en het 'de dominante
normen en waarden die ons gedrag bepalen' zijn links. |
Of:
|
De fatsoensnormen zijn links. |
Onverkort en zonder vervorming volgt dit dus in feite uit het betoog van
Oudenampsen tot nu toe. En omdat de fatsoensnormen
links zijn, moet je de vrijheid van meningsuiting beperken tot die uitspraken
die voldoen aan de linkse normen. Neem dit laatste
aan, en het hele artikel tot nu toe leest achter elkaar door als een
uitwerking hiervan. Leestijd: drie seconden. Beginnend
met:
|
1. Het
vrije woord is niet absoluut
Laten we beginnen met de vaststelling dat
het vrije woord niet absoluut is, en moet voldoen aan de linkse
normen. |
Punt. De rest is dan volstrekt overbodig.
Want het kan evenzeer redelijk beredeneerd worden als "In den beginne schiep
God Hemel en Aarde".
Waarna je de rest zou kunnen laten zitten, maar
daarin komen nog wat linkse tactieken voor om de macht van de linkse
fatsoensnormen in de politieke-correctheid te verstevigen.
Dus nog
maar even verder, met wat er volgt op het laatste citaat:
|
... Het beroep op de vrijheid van meningsuiting wordt hier gebruikt
om een controversiële – vaak rechtse – mening naar voren te schuiven en
kritiek daarop af te weren. ... |
Nee. De werkelijkheid:
|
Het beroep op de vrijheid van meningsuiting wordt gebruikt om
een controversiële – vaak rechtse – mening naar voren te schuiven en de
respons dat je dat niet mag zeggen af te weren. |
Het gaat er de 'controversiële – vaak rechtse – mening' juist om om
kritiek uit te lokken. Maar die kritiek komt nooit op de 'controversiële –
vaak rechtse – mening', maar op het feit dat die 'controversiële –
vaak rechtse – mening' überhaupt verkondigd wordt. Een
'controversiële – vaak rechtse – mening' is "Ik ben tegen immigratie", en de
respons van "de fatsoensnormen" is niet "Ik ben voor immigratie', maar "Dat
mag je niet zeggen". Of als ze wat meer tijd en/of
ruimte en/of zin hebben: "Dat mag je niet zeggen want daarmee beledig je
immigranten". Of als ze nog wat meer tijd en/of ruimte en/of
zin hebben: "Dat mag je niet zeggen want daarmee beledig je immigranten en
immigranten hebben een kleurtje en dus ben jij een racist".
Oudenampsen zegt het nog een keer:
|
... Vrijheid van meningsuiting wordt hier in feite
gebruikt om een politiek meningsverschil te framen als een oppositie
tussen waarheid en taboe. |
Terwijl de werkelijkheid is:
|
De fatsoensnormen worden hier gebruikt om in een politiek
meningsverschil het gebruik van de vrijheid van meningsuiting door
rechts te framen als onfatsoenlijk. |
Gevolgd door:
|
... We verschillen niet van mening over hoe we de islam en de Koran
politiek interpreteren ... |
Nee: we verschillen juist wél in hoe we de islam en de Koran politiek
interpreteren.
|
... er is een (rechtse) waarheid over de islam en er is een (links)
taboe om dat niet te willen benoemen. |
Wat is:
|
Er is een rechtse visie op de islam en er is een links taboe om
dat niet te willen benoemen en dus helemaal niet te willen bediscussiëren. |
Want beledigend voor moslims. Die daar inderdaad
door beledigd zijn. En:
|
... Het westen is superieur, maar de cultuurrelativisten en
progressieve gutmenschen vinden het onbeleefd als je zegt dat dit niet
zo is. ... |
Wat is:
|
Het westen functioneert veel beter, maar de cultuurrelativisten
en progressieve gutmenschen willen verbieden als je zegt dat dit zo is. |
Wat zo open een deur is als maar kan. Wat ook door
de "niet-westelingen" dagelijks wordt bevestigd door met zijn miljoenen
tegelijk aan de poorten naar het westen te staan dringen.
Zie hoe Oudenampsen voortdurend moet schipperen tussen leugens verkondigen
of contradicties debiteren.
Waarna
Oudenampsen nog een paar keer iets doet wat in het voorgaande dus ook al een
gemeenschappelijke achtergrond is: het omkeren der dingen. Het bouwen van
een
spiegeluniversum:
|
... Iets framen als een taboe in plaats van een
politiek meningsverschil heeft een aantal voordelen ... |
Draai dit zelf maar om. En:
|
4. Waarom het discours over
‘politieke correctheid’ zo krachtig is. |
Wat is:
|
Waarom het discours van de
‘politieke correctheid’ zo krachtig is. |
Wat is een tautologie: politieke-correctheid kan alleen maar krachtig
zijn, want 'politieke-correctheid' is het opleggen van bepaalde meningen aan
iedereen en je kan alleen bepaalde meningen opleggen aan iedereen als je
krachtig bent. Zoals in: als je de media beheerst.
Wat overigens op een heel grappige manier ontmaskerd wordt. Want hier is nog
een keer prominent Lucassen (Twitter.com, 16-07-2020):
Nou, dat kan toch niet duidelijker gezegd worden: Leo Lucassen stelt
hier onomwonden dat met zijn titel van sectie 4 Merijn Oudenampsen uit zijn
nek kletst
Bij nalezen blijkt er nog één voorbeeld van Oudenampsen gemist te zijn
(uit sectie 2), maar dat is een gelukkig toeval want het blijkt ook meteen
het belangrijkste, en wordt dus maar apart behandeld. Het is dit:
|
... De bekendste casus is
natuurlijk het debat over integratie en de vraag of daar nu
sociaal-economische (werk, opleiding) of sociaal-culturele factoren
(islam, dorpscultuur van landen van herkomst) doorslaggevend in zijn.
... |
Over dat 'De bekendste' kan al gediscussieerd worden: je zou het ook 'De
enige' kunnen noemen. Maar de grotere vervalsing zit
in 'het debat over integratie'. Dit is helemaal niet
meer 'het debat over integratie'. Het 'het debat over integratie' is dit:
|
Ligt de oorzaak van de aanzienlijke tot grote
sociaal-economische achterstanden van zwarten en moslims aan
discriminatie en racisme, of aan eigen sociaal-culturele factoren zoals
islam, winti, dorpscultuur, identiteitspolitiek, enzovoort. |
Welk debat niet gevoerd wordt. Welk debat niet
gevoerd wordt, omdat ...
|
De oorzaak van de aanzienlijke tot grote sociaal-economische
achterstanden van zwarten en moslims ligt aan eigen sociaal-culturele
factoren zoals islam, winti, dorpscultuur, identiteitspolitiek,
enzovoort. |
... volstrekt taboe is. Als vervolg op het feit
dat er absoluut geen enkele vrijheid van meningsuiting bestaat rond het idee
dat culturen ongelijk zijn, en ongelijk presteren. Wat
een taboe is en geen discussie, omdat iedereen die ongelijkheden op globale
schaal met eigen ogen kan constateren, door naar nieuwsuitzendingen te
kijken of kranten te lezen En dit is de belangrijkste
discussie rond de vrijheid van meningsuiting, om twee redenen: ten eerste
zal zonder erkenning van een bestaand probleem dat probleem niet opgelost
worden. En ten tweede: omdat van die bestaande
aanzienlijke tot grote sociaal-economische achterstanden nu de gewone blanke
Nederlanders de schuld krijgen, en die zullen daar op een gegeven moment, op
wat voor manier dan ook, tegen in opstand komen.
Een tweede
discussie "op niveau". Het voorlopige middelpunt is Volkskrant-columnist
Max Pam, die op het internet is beschuldigd van racisme, net als de
Volkskrant. Op zich is de racisme-beschuldiging
iets dat vrijelijk gehanteerd wordt door "de linkse
mening", en "de zwarte mening" bestaat uit nauwelijks iets anders.
Maar die beschuldiging treft voornamelijk, of eigenlijk uitsluitend, "rechtse" mensen.
Max Pam geldt als "links". Net als de Volkskrant,
waain Pam zijn column heeft
En geheel volgens de alhier gegeven
regels omtrent de vrijheid van meningsuiting, blijkt het beschuldigen van racisme richting rechts iets heel
anders dan het beschuldigen van racisme richting links.
Eerst de
aanleiding, beschreven door het slachtoffer (de Volkskrant, 12-08-2020, column door Max Pam):
|
Racisme als beschuldiging
... Vorige maand schreef ik op deze plek twee stukjes over empathie.
Daar stond werkelijk geen onvertogen woord in, maar het kwam mij op Twitter te
staan op de volgende tweet van Sybren Kooistra: 'Empathie (met zwarte mensen) is
gevaarlijk. Het is empathie van anti-racisten die ze gewelddadig maakt. En de
waardering voor zwarte kunstenaar is niet rationeel. Uw doorsnee racistische
column in de Volkskrant van vandaag komt van Max Pam.'
Dat is
een weergave van mijn stuk die werkelijk nergens op slaat. Behalve dat ik ervan
word beschuldigd een racistische column te hebben geschreven, krijgt de
Volkskrant het verwijt dagelijks een racistisch stuk te publiceren. ...
Je kunt ook daar je schouders over
ophalen, maar de heer Kooistra was voormalig campagnechef van Jesse Klaver
(GroenLinks) en deed, naar eigen zeggen, tot voor kort iets soortgelijks voor de
Europese Groenen. Ik besloot daarom eens uit te zoeken of je in Nederland iemand
zo maar, zonder verdere verklaring, een racist mag noemen. Daartoe raadpleegde
ik enige experts en ten slotte deed advocaat Peter Plasman namens mij aangifte
van belediging bij het 'Arrondissementsparket Amsterdam, t.a.v. de Edelachtbare
Heer mr. J.H.A. Steenbrink, plv hoofdofficier van Justitie'.
Volgens
artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht is belediging een misdrijf, waarvoor
je ten hoogste drie maanden kunt krijgen, zo heb ik begrepen. Voorlopig gaat het
mij daar niet om. Ik wil graag uitgezocht hebben of de racismebeschuldiging
inmiddels zo gemeengoed is geworden dat het niets meer voorstelt. En ook wil ik
graag uitgelegd krijgen wat racistisch is aan mijn stuk en welke racistische
stukken er nog meer dagelijks in de Volkskrant staan. ... |
Tja, dat is een onverwachte manoeuvre, vermoedelijk, voor de huidige
beschuldiger, de heer Kooistra, omdat je tot nu toe van racisme kon
beschuldigen zonder dat er ooit van iemand de vraag kwam om die
beschuldiging te substantiveren. Behalve bij sommige "rechtse" slachtoffers maar
die hebben geen stem in de openbaarheid van de
reguliere media. Die komen niet verder dan "het internet".
Maar het
stuk van Pam kan gezien worde als een beschuldiging richting de heer Kooistra, en die
moest dan ook de gelegenheid tot een weerwoord worden geboden. Eerst even
het hele stuk omdat er op alle aspecten verderop terug wordt gekomen, en het
noodzakelijk is ook de onderlinge samenhang te zien (de Volkskrant,
18-08-2020, door Sybren Kooistra, heeft een campagnebureau en is voormalig
Volkskrant-journalist):
|
Laat je horen, maar verwacht
tegenspraak
In het verhitte Nederlandse debat over racisme en
BlackLivesMatter schuilt iets hypocriets.
Het recht op vrijheid
van meningsuiting garandeert dat politici, journalisten, columnisten, activisten
en burgers in het algemeen zonder vrees voor vervolging hun mening tot
uitdrukking kunnen brengen. Maar wanneer je van dat recht gebruikmaakt, moet je
leven met tegenspraak. Dat een columnist van deze krant mij aanklaagt omdat ik
een recente column van hem racistisch heb genoemd, is dan ook wrang.
Er
zijn recent veel woorden gewijd aan de zogenaamde 'cancel culture'. In een open
brief in De Telegraaf, mede ondertekend door Thierry Baudet, stond
geschreven dat 'we de vrijheid van meningsuiting niet moeten laten kapen door
[...] radicale groepen die (institutioneel) racisme zeggen te willen
bestrijden'.
De open brief toont de hypocrisie in het verhitte
Nederlandse debat. Enerzijds zijn er minderheden − jonge vrouwen, mensen van
kleur, mensen met een immigratie achtergrond − die van hun vrije meningsuiting
gebruikmaken om racisme en seksisme te benoemen. Anderzijds zijn er
vertegenwoordigers van de dominante witte en mannelijke groep in Nederland die,
zich beroepend op de bescherming van de vrije meningsuiting, eisen dat die
tegenspraak wordt beteugeld.
Diezelfde hypocrisie heeft ook de
Volkskrant bereikt. 22 juli jl. verscheen een column van de hand van Max
Pam in de krant met de kop 'Tegen empathie'. Daarin filosofeert hij over het nut
van empathie, beginnend en eindigend met zinnen over hoe witte mensen zich
verhouden tot zwarte mensen in Nederland. Hitler beriep zich ook op empathie, zo
stond geschreven. Empathische mensen zouden 'over het algemeen' agressiever
zijn, zo stond geschreven. Dát zou het omtrekken van standbeelden door
antiracisten kunnen verklaren, zo stond geschreven.
Op Twitter, waar ik
vaker tegenspraak bied omdat ik hoop dat de krant, mijn oude krant, er beter van
wordt, noemde ik het een racistisch stuk. Geschreven en gemaakt voor mensen die
of niet willen dat onze samenleving fundamenteel verandert in een samenleving
waarin iedereen vrij is, of niet voorbij hun eigen geprivilegieerde positie
kunnen kijken. Als reactie op mijn tweet schreef Pam in zijn meest recente
column dat hij juridische stappen heeft ondernomen en in zijn naam Peter Plasman
aangifte heeft laten doen. Dat is wrang.
De discussie over de vrijheid
van meningsuiting, in een tijd waarin minderheden van zich laten horen en
extreemrechts steeds scherpere woorden kiest, speelt in veel landen. In een
buitengewoon emotionele speech, toen de discussie over de vrijheid van
meningsuiting ook aanzwol in Duitsland, zei Angela Merkel dat wanneer je de
vrijheid bezigt om je mening te uiten, 'je moet leven met het feit dat er
tegenspraak zal zijn'.
In dezelfde speech gaf Merkel te kennen dat er
grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting en dat we ons hebben te verzetten
tegen het misbruik van die vrijheid om haat te spuien. Ze noemde daarbij geen
namen en rugnummers, maar het was duidelijk dat het haar ging om de xenofobe en
racistische retoriek van AfD, de Duitse evenknie van FvD en PVV.
Dat
verzet neem ik ter harte. En mede daarom maak ik gebruik van mijn vrije
meningsuiting om het te benoemen wanneer de krant, met honderdduizenden
abonnees, racistische meningen afdrukt. Want het staat iedereen vrij zijn mening
te uiten. Het hoeft alleen niet altijd te worden afgedrukt en het verdient hoe
dan ook tegenspraak. Black Lives Matter en dat zou de krant moeten omarmen.
Als je als columnist niet wil horen dat je columns racistisch zijn, moet je
geen aangifte doen maar stoppen met het schrijven van racistische columns. Dat
lijkt me sowieso het beste voor een krant. |
Oftewel: Kooistra herhaalt zijn beschuldigingen, en plaatst
ze in zijn eigen context. De context van de Black Lives Matter-beweging en
alles dat daar bij hoort, met een door leiders uitgesproken marxistische en
revolutionaire basis.
De details. Te beginnen natuurlijk met wat heeft Pam nu
in concreto gedaan heeft, volgens Kooistra. Daarvoor moeten we naar het
midden van zijn stuk
|
... een column van de hand van Max
Pam in de krant met de kop 'Tegen empathie'. Daarin filosofeert hij over het nut
van empathie ... Hitler beriep zich ook op empathie, zo stond geschreven.
Empathische mensen zouden 'over het algemeen' agressiever zijn, zo stond
geschreven. ... |
Nou, dat is niet alleen gewoon een standpunt, het is gewoon
een verdedigbaar standpunt, en er is zelfs spontaan een prima verdediging bij te
verzinnen: empathie is een emotie, dus mensen met veel empathie hebben vast
ook veel meer emotie in het algemeen (in iedere geval gemiddeld over grotere
groepen), en mensen die veel emoties hebben, hebben dus ook veel meer de
emotie van agressie (dat dat een emotie is, is een waarheid als een koe),
dus mensen met veel empathie zijn vermoedelijk ook mensen die meer agressief
zijn. Wat Pam natuurlijk allemaal niet opschrijft, want
het is een column dus het moet met "Lange halen, snel thuis", maar wel van
een pakkend voorbeeld voorziet. Conclusie: hierin is
voor geen greintje racisme te ontdekken. Maar dan Pam's
vervolgzin, zoals gelezen door Kooistra:
|
... Empathische mensen zouden 'over het algemeen' agressiever
zijn, zo stond geschreven. Dát zou het omtrekken van standbeelden door
antiracisten kunnen verklaren, zo stond geschreven. ... |
Nou, dat is slechts dus een specifiek geval, door Pam ingevuld in een geldige
redenatie. Zelfs met het noodzakelijke voorbehoud (het 'kunnen'): geen enkele geldige redenatie
levert voor alle in te vullen gevallen een geldige conclusie, want dat geldt
alleen in de wiskunde, en niet in het gewone leven.
Dus ook in die zin zit absoluut geen racisme. Wat wel kan,
is dat het keuze van het specifieke geval racistisch is.
Daarvoor moeten we dus kijken naar dat specifieke geval.
Dat specifieke geval is: 'antiracisten'. En daarin
komt wel de woordstam "ras" voor, maar in de genoemde combinatie kan dit
slaan op alle rassen. Dan moet je dus naar de praktijk
kijken, en dan blijkt 'antiracisten' te slaan op alle mogelijke rassen.
Dus de de keuze van dit specifieke geval door Pam, 'antiracisten', is ook
absoluut geen racisme. Verder dus.
Maar dat
'verder' is er niet. Dit is alles dat Kooistra te berde te brengen heeft,
dienaangaande. De volgende alinea gaat over het feit dat hij dit racistisch
noemt.
Wat dus ten onrechte is.
De beschuldiging van racisme
is ten onrechte, en dus een strafbaar feit.
Wat later in zijn stuk
herhaalt Kooistra de beschuldiging, maar dan in de richting van de Volkskrant
in het algemeen:
|
... daarom maak ik gebruik van mijn vrije meningsuiting om het te
benoemen wanneer de krant, met honderdduizenden abonnees, racistische
meningen afdrukt. ... |
Of dit een strafbaar feit is, is niet bekend, want het betreft geen
natuurlijk persoon. Maar dat is dus de zorg van de Volkskrant.
Dit dus aangaande de beschuldigingen op zich.
Dan over het
principiële punt: de vrijheid van meningsuiting. Hier Kooistra in het begin:
|
Het recht op vrijheid van meningsuiting garandeert dat politici,
journalisten, columnisten, activisten en burgers in het algemeen
zonder vrees voor vervolging hun mening tot uitdrukking kunnen
brengen. Maar wanneer je van dat recht gebruikmaakt, moet je leven
met tegenspraak. Dat een columnist van deze krant mij aanklaagt
omdat ik een recente column van hem racistisch heb genoemd, is dan
ook wrang. ... |
Oftewel: "Links moet alles kunnen zeggen". En verderop:
|
... In een buitengewoon emotionele speech ... ... gaf
Merkel te kennen dat er grenzen zijn aan de vrijheid van
meningsuiting en dat we ons hebben te verzetten tegen het misbruik
van die vrijheid om haat te spuien. Ze noemde daarbij geen namen en
rugnummers, maar het was duidelijk dat het haar ging om de xenofobe
en racistische retoriek van AfD, de Duitse evenknie van FvD en
PVV. ... |
Oftewel: "Rechts moet het zwijgen worden opgelegd".
En het
laatste citaat maakt ook duidelijk waar meer specifiek dat "links" en
"rechts" hier op slaan: voor of tegen allochtone immigratie, en voor of
tegen westerse cultuur of allochtone cultuur.
Oftewel samengevat in
termen van de
vrijheid van meningsuiting: "De zwarte globalistische retoriek mag, en de
blanke antiglobalistische retoriek mag niet".
Een zoveelste voorbeeld
van de hier al geconstateerde "Linkse vrijheid van meningsuiting".
En toen werd het extra interessant, omdat de hoofdredacteur van de Volkskrant er zich mee
ging bemoeien. Zijn inbreng heeft meerdere aspecten, en eerst halen we dat
eruit dat direct over de vrijheid van meningsuiting gaat (de Volkskrant, 22-08-2020, rubriek De week van de hoofdredacteur,
door Pieter Klok):
|
Racisme
Mag je
iemand zomaar een racist noemen of een uitlating als racistisch
kwalificeren? Columnist Max Pam heeft aangifte gedaan om die vraag
beantwoord te krijgen. ... |
En zijn directe reactie op de inhoud van de beschuldiging:
|
... De beschuldiging dat de columns van Max Pam racistisch zijn,
is absurd en absurde uitlatingen kun je in het algemeen maar het
best negeren. ... |
Natuurlijk verschillen de meningen over 'absurd' evenzeer als de
meningen in het algemeen verschillen, en de meningen van de heer Klok van
de Volkskrant vallen even makkelijk onder 'absurd' door gewoon maar
even je gezichtpunt te veranderen van politiek-correct naar realistisch.
Maar de meningen van de heer Klok mag en kan je beslist niet negeren want die zijn
het publicatiebeleid van de Volkskrant - een beleid waarvan genoeg
mensen vinden dat het absurd is, als
in: zijnde een volkomen verwrongen weergave van de maatschappelijke werkelijkheid
waarin de multiculturele samenleving een intermenselijk paradijs is dat
onschatbaar veel goeds heeft gebracht. Dus door met de
heer Klok:
|
... Er staan geen racistische columns of uitlatingen in
de Volkskrant, tenzij je er een andere definitie van racisme op na
houdt dan Van Dale voorschrijft. ... |
Nu zijn de officiële definities van "racisme" tegenwoordig volkomen
aangepast aan de maatschappelijke standaardnormen, en die maatschappelijke
standaardnomen zijn van de soort "volkomen politiek-correct".
Dus daaraan kan je ook niet meer refereren zonder expliciet te worden.
Volgens het begrip "racisme" zoals gehanteerd door het gezonde verstand,
namelijk: "Het benadelen of bevoordelen van een groep uitsluitend op grond van ras", zijn
bijvoorbeeld de columns van Harriet Duurvoort in de Volkskrant sterk racistisch.
Goed, volgens Klok is de Volkskrant dus absoluut niet racistisch,
terwijl Kooistra dat wel beweert. Dus concludeert Klok:
|
... Voor sommigen is het blijkbaar al racistisch als je kritische
kanttekeningen plaatst bij de Black Lives Matter-beweging en de
strijd tegen racisme niet volmondig steunt. ... |
Dat 'sommigen' zijnde de Black Lives Matter-beweging zelf en alles dat
die beweging steunt.
Hier wordt Klok dus gedwongen tot een keuze:
meegaan met de Black Lives Matter-beweging en aanhang, met de consequentie
zelf een racist te zijn, of, op dit punt in ieder geval, afstand nemen van
die beweging. Klok kiest voor het laatste:
|
... Maar het
gebruik van het woord 'racisme' of 'racist' kent ook een risico. Door een
column als racistisch te kwalificeren, zeg je in wezen dat die nooit
geschreven of gepubliceerd had mogen worden. ...
Valt het niet onder de vrijheid van meningsuiting om er een eigen definitie
van racisme op na te houden? In principe wel, maar wij hebben als krant de
plicht om aan de officiële definitie vast te houden. Het is prima om een
debat te hebben over de vraag wat racisme precies is, maar daarbij moet wel
voor ogen worden gehouden dat racisme een strafbaar feit is. Een column of
een mens zonder uitgebreide onderbouwing tot racistisch bestempelen is
daardoor niet in de eerste plaats een meningsuiting, maar vooral een poging
de vrijheid van meningsuiting van een ander te beperken. |
Niets meer en niets minder.
Dus zodra je, vanuit welk oogpunt dan
ook, afstand neemt van Black Lives Matter en soortgelijke stromingen is het
uiterst simpel. Je belandt onmiddellijk op het terrein van de normale
definities van dingen als vrijheid van meningsuiting. Waarin beschuldingen
van "racisme" en natuurlijk ook "fascisme", en met slecht de minimale
hoeveelheid rek die van 'extreemrechts" en met wat meer rek die van
"populisme", pogingen zijn om de andere partij de mond te snoeren. Met als
gemeenschappelijke hoofdthema: ze gaan niet in op de concrete op de
maatschappij slaande uitspraken, maar gaan over "principes". "Moraal".
"Mensenrechten". En dergelijke.
Wat Kooistra doet, is hetzelfde als
Oudenampsen hierboven heeft gedaan. De ene zegt het zus, en de ander zegt het zo,
maar allen binnen die beweging is het hen te doen om dat ene ding: de mening
van hun oppositie uit de media te houden. Het zwijgen op te leggen.
Wat ook wel is gaan heten de "cancel culture". Of dus
in de nette bewoordingen: het beperken va de vrijheid van meningsuiting op
grond van politieke stellingnames.
Het een verbaal fascisme, zoals
uitgebreid geïllustreerd door George Orwell in zijn boeken.
Pieter Klok, hoofdredacteur van
de
Volkskrant en uiterst zo niet rabiaat politiek-correct, constateeert dat op
zijn minst een subbeweging van die politieke-correctheid zich schuldig maakt
aan het aantasten van de vrijheid van meningsuiting.
Dat is
natuurlijk al winst nummer één. Maar er staat nog veel meer. Namelijk de
reden dat deze doodszonde begaan wordt.
Wat natuurlijk van eminent
belang is, om namelijk de verdere verspreiding van de kwaal te voorkomen.
Die reden staat er natuurlijk niet
direct, en je moet er zelfs voor terugwerken in het artikel, dat wil zeggen:
beginnen met het slot. Waar aan het begin van de laatste alinea dit staat:
|
... Het hoogst belangrijke debat over de
structurele achterstelling van mensen van kleur ... |
Waarin twee dingen gesteld worden: 1: Mensen van kleur hebben een
achterstand (bedoeld vermoedelijk: maatschappelijk en economisch). 2: De
achterstand van mensen van kleur wordt actief veroorzaakt door "mensen niet
van kleur". Welke laatste je op vele manieren kan
verwoorden, beginnende met: - "Blanken discrimineren gekleurden". -
"Blanken zijn racisten". - "Nederland is institutioneel racistisch". -
"Nederland is systemisch racistisch". Enzovoort.
Natuurlijk zijn dit allemaal uitspraken van het niveau: "meningen".
Of 'beweringen'. Met geen enkele andere
werkelijkheidwaarde dan de overtuigingen in de hoofden van degenen die die
uitspraken doen en degenen die ze ondersteunen.
Er is
één en slechts één grond om alle uitspraken dus ook deze die uitspraken meer waarde toe te kennen dan
volstrekt willekeurige persoonlijke meningen, namelijk door te wijzen op zaken in de
(maatschappelijke) werkelijkheid.
Waarna anderen over
de aangewezen zaken hun eigen meningen mogen geven. Zodat
er een discussie ontstaat. Een discussie over wat je
ZIET in de maatschappelijke werkelijkheid.
Dit is de oneindig grote
waarde van de vrijheid van meningsuiting.
In voor het
geval van de uitspraak nummer 1 van Pieter Klok, hoofdredacteur van de
Volkskrant, bestaat er een andere interpretatie van de werklijkheid.
Namelijk stelling 2a: 2a: De achterstand van de mensen van kleur wordt
voor een groot deel / het grootste deel l / een overgroot deel (dit te blijken
uit onderzoek) veroorzaakt door hun cultuur, oftwel: hun achterstandige
cultuur.
Voor welke stelling je op zijn minst een mate
van plausibiliteit moet aangeven, maar dat is heel simpel: mensen van kleur
komen uit culturen die daar waar ze de maatschappij bepalen, leiden tot
slechter functionerende maatschappij. Afgekort: ze komen uit de derde wereld.
Of de onderontwikkelde wereld. En als ze hun cultuur
meenemen naar Nederland, hebben ze daar dus een onderontwikkelde cultuur.
Oftewel: stelling 2a voldoet volkomen aan de norm van minimale
plausibiliteit.
Desalniettemin is stelling 2a er eentje waarvoor de
vrijheid van meningsuiting totaal is uitgesloten.
Waarvan Pieter
Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, een illustratie geeft door
hem totaal niet te noemen.
En daarvan geeft
Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, ook de verklaring.
Wat Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, gaat doen in woorden is hetzelfde als hier wordt gedaan in beeld (Joop.nl,
11-02-2011, door Adriaan Soeterbroek):
1: Je neemt het standpunt van Geert Wilders dat hij tegen het toelaten
van nog meer moslim-immigranten is. 2: Je maakt hiervan dat Geert Wilders
moslims wil afvoeren naar de gaskamers. Waarbij
automatisch en logisch zijn ingesloten als tussenstappen: 1a: Geert
Wilders ziet moslims als minderwaardige mensen. 1b: Geert Wilders ziet
zichzelf en zijn eigen soort als superieur. 1c: Als superieur mens heeft
Wilders het recht inferieure mensen te vergassen.
Oftewel: van het relatieve standpunt "Moslims gedragen zich dusdanig dat je
ze niet in je land wilt hebben", maak je "Mijn cultuur is superieur en ik
ben superieur".
Hier Klok in het midden van zijn
artikel:
|
... wie meent dat sommige rassen inferieur zijn aan anderen,
verdient geen podium. ... |
Oftewel: van "Mensen die menen dat achterstanden van mensen van kleur worden
veroorzaakt door de cultuur van kleur" wordt gemaakt "Mensen die menen dat sommige
rassen inferieur zijn aan anderen". En die mensen
verdienen geen podium.
Maar wie zijn die mensen die menen dat sommige
rassen inferieur zijn? Dat staat nog verder naar boven in het artikel:
|
... de moraal - of eigenlijk het gebrek daaraan - van populistische
leiders. ... |
Waar de facto staat:
|
Populistische leiders zijn immoreel. |
En onder dat 'populistische leiders' valt zeker Geert Wilders.
Oftewel: Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, doet in
woorden precies hetzelfde als in de afbeelding komende van Joop.nl.
En voor mensen waarvoor dit geldt, geldt, van weer een stukje verderop:
|
... wie meent dat sommige rassen inferieur zijn aan anderen,
verdient geen podium. |
Vergelijk dit met de door Klok gewraakte uitspraak van Kooistra ... :
|
... Uw doorsnee racistische column in de Volkskrant van
vandaag komt van Max Pam. |
..., en de conclusie luidt: Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant,
doet precies hetzelfde... , als Sybren Kooistra, Black Lives
Matter-aanhanger en internettrol: het monddood-maken van politieke
tegenstanders.
Het verschil: Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant
wil "Mensen die menen dat achterstanden van mensen van kleur worden
veroorzaakt door de cultuur van kleur" monddood maken, en Kooistra wil dat
ook doen bij mensen die ook maar wat voor detailkritiek hebben op mensen van
kleur en hun aanhang.
Nu zal vrijwel iedereen, indien gevraagd waar
de Volkskrant en haar hoofdredacteur zich bevinden in het spectrum van
maatschappelijke en politieke krachtenveld antwoorden in de categorieën
ergens tussen "midden" en "links van het midden".
Hier hebben we
gezien dat principieel Klok niet verschilt van Kooistra, alleen ietwat
verschoven is qua toepassing van die principes.
En Kooistra is
extremistisch op het niveau net onder aanslagen zoals gepleegd op Janmaat,
Kosto en Fortuyn.
Het standpunt van Pieter Klok, hoofdredacteur van
de Volkskrant is niet extreem-extremistisch, maar gewoon extremistisch.
Merk op: de extreem-linksextremistische website Joop.nl heeft de pagina met de
bovenstaande afbeelding van haar website verwijderd, nadat er gewezen werd
op het haatzaaiende karakter ervan.
Blijft over de vraag: wat drijft
Pieter Klok, hoofdredacteur van
de Volkskrant , ertoe om acties van ene Sybren Kooistra te
veroordelen, ne dan uiteindelijk toch hetzelfde te doen?
Daar moet
een of andere vorm van dwang achter zitten.
Wat na deze voorgaande
analsye niet meer moeilijk te achterhalen zit. De clou zit natuurlijk in
dat:
|
... Het hoogst belangrijke debat over de
structurele achterstelling van mensen van kleur ... |
Waarin dus twee onwaarheden zitten: er is geen debat, en er is geen
achterstelling. Want dat debat zou moeten gaan over de achterstand, en of
dat een achterstelling is.
Maar dat kan dus niet, achterstand als
reëel mogelijke verklaring voor een achterstand, want dat is in strijd met
"Onze Here die in de Hemele Zij".
Of "Allahoe Akhbar".
Of hier
in de Frankfurter Schule- of cultuurmarxistische versie: "Alle Culturen zijn
Gelijk en als ze dat niet zijn moet je ze Gelijk Maken".
En met dat kom je volautomatisch bij dit
... :
|
... de moraal - of eigenlijk het gebrek daaraan - van populistische
leiders. ... |
... en via dat, bij dit ... :
|
... wie meent dat sommige rassen inferieur zijn aan anderen,
verdient geen podium. ... |
... en heb je dus gedaan dit ... :
|
... Wie nog verder gaat en iemand een racist noemt, ontneemt hem
definitief het spreekrecht. ... |
... en dit:
|
... Het is prima om een debat te hebben over de vraag wat racisme
precies is, maar daarbij moet wel voor ogen worden gehouden dat
racisme een strafbaar feit is. Een column of een mens zonder
uitgebreide onderbouwing tot racistisch bestempelen is daardoor niet
in de eerste plaats een meningsuiting, maar vooral een poging de
vrijheid van meningsuiting van een ander te beperken. ... |
Oftewel: je hebt je positie als aanstuurder van een medium waarvan
democratie, rechtsstaat, en beschaving afhankelijk zijn, gebruikt om
democratie, rechtsstaat, en beschaving te gronde te richten.
Het
derde artikel van de Volkskrant over de kwestie. Auteur dit keer is
Kustaw Bessems, die schrijft in het kader van een column die hij heeft in
het opiniekatern op zaterdag, maar chef is geweest van een eerdere versie
van dat katern, en nu chef is van de website van de Volkskrant.
Net iets onder de hoofdredacteur, dus. Hij begint met
een overzicht van het geschrevene in deze kwestie, aan het einde uitlopende
op dit:
|
... Een column zonder uitgebreide onderbouwing tot racistisch
bestempelen is volgens Klok 'een poging de vrijheid van
meningsuiting van een ander te beperken'. Nu
ontdek ik in Pams columns ook niets racistisch, maar volgens mij kun
je niet zeggen: debatteer over de betekenis van racisme, zolang je
je maar aan de definitie houdt. ... |
Bessems gaat afwijken van Klok. Met dit punt:
|
... Antiracismeactivisten proberen die juist te veranderen. ... |
Waarbij al eerste opvalt dat 'Antiracismeactivisten'.
Oftewel: de ene partij is 'Antiracismeactivisten' (is GOED!!!) en de andere
partij is extreemrechts (is FOUT!!!). Volgende:
|
... proberen die juist te veranderen. ... |
Wat heringevuld luidt:
|
Antiracismeactivisten proberen de definitie van racisme te
veranderen. |
Inderdaad. Big Brother probeert de definitie van
Vrede te veranderen: "Vrede is oorlog". Geen neutrale
zaak, zoals Bessems het voor doet komen, maar verbale terreur in dienst van
het barbarisme. Waarna Bessems zelf dat verbale
terrorisme gaat plegen:
|
En met een goede reden: om niet alleen het uitdrukkelijke idee van
rassensuperioriteit te bestrijden ... |
Oftewel: volgens Bessems is het zo dat:
|
Antiracismeactivisten proberen de definitie van racisme te
veranderen ten einde het idee van uitdrukkelijke idee van
rassensuperioriteit te bestrijden. |
Dit is op diverse manieren onzin. Ten eerste zit
in alle bestaande defnities van racisme al een bestrijding van het idee van
rassensuperioriteit - sla ze er maar op na, het is vaak de eerste stelling
Ten tweede hangt volledig in de lucht tegen welk maatschappelijk probleem of
mening ze strijden, want noch in de maatschappij zit rassensuperioriteit
noch zijn er mensen te vinden in de maatchappij die dit 'uitdrukkelijk'
aanhangen (wat sommigen privé vinden is totaal irrelevant).
Maar bij gebrek aanwijsbare werkelijkheid heeft dit natuurlijk de functie
van rookgordijn. Een rookgordijn voor wat direct erop
volgt:
|
... eindelijk ook alle - deels onbewuste - mechanismen van
uitsluiting en marginalisering. ... |
En wegzetten en achterstellen enzovoort. Er is
ruime voorraad termen voor het feit dat zwarten een achtergebleven
maatschappelijke positie hebben. Hier staat: De
achterstand van zwarten is uitsluitend en alleen het gevolg van:
|
... deels onbewuste - mechanismen van uitsluiting en
marginalisering. ... |
Punt. Voor de volledigheid: dit is te
contrasteren met: - De achterstand van Afrika ten opzichte van Europa is
het gevolg van:
|
... deels onbewuste - mechanismen van uitsluiting en
marginalisering. ... |
- Het feit dat in het westen een cultuur is ontwikkeld van raketten en
mobieltjes, en in Afrika van tovenarij en winti is het gevolg van ...
|
... deels onbewuste - mechanismen van uitsluiting en
marginalisering. ... |
... enzovoort. Oftewel: De stelling ...
|
De achterstand van zwarten is voornamelijk of uitsluitend het gevolg
van deels onbewuste - mechanismen van uitsluiting en
marginalisering. |
... is in strijd met de waarneembare werkelijkheid.
Maar de
ontkenning van deze stelling is volstrekt maatschappelijk taboe.
En
ten einde dat taboe te bestendigen, vindt Bessems ...
|
... Bedreigt Pams aangifte eigenlijk niet de vrijheid van
meningsuiting? Een aangifte nog niet. En gelukkig lijkt ze kansloos.
Mocht het onverhoopt tot vervolging komen, dan verdient Kooistra
alle steun in zijn vrijheid om stukken van Pam zo vaak racistisch te
noemen als hij wil. |
..., dat de beschuldiging van racisme onbeperkt geuit moet kunnen
worden, en ieder idee van eigen betrokkenheid van zwarten bij hun
achterstanden:
|
... En met een goede reden: om niet alleen het uitdrukkelijke idee
van rassensuperioriteit te bestrijden ... |
... verboden moet worden als zijnde 'het uitdrukkelijke idee van
rassensuperioriteit'.
Oftewel: Bessems gebruikt weer andere woorden
en andere volgordes, maar het komt weer allemaal op hetzelfde neer:
|
De huidige strijd om de vrijheid van meningsuiting is geen
strijd om de strijd om "De vrijheid van meningsuiting" maar een
strijd om te mogen zeggen dat de gekleurde achterstanden te wijten
zijn aan gekeurde culturen. |
Waarna het wachten is op de volgende bijdrager die komt met de
gelijkstelling van "gekleurde achterstanden" met "rassensuperioriteit".
Daarna bleef het wat langer stil, althans voor zover waargenomen in
de Volkskrant en direct aanverwante. De volgende bijdrager lijkt ook
een wat algemener thema aan te snijden (de Volkskrant, 14-09-2020,
door Oscar Donck, politicoloog en werkzaam als onderzoeker aan de Vrije
Universiteit):
|
Publiek debat
'Ik vind, dus ik mag' is
beperkte blik op vrijheid
De eigen vrijheid wordt door
sommigen zo verabsoluteerd, dat andere vrijheden erbij inschieten.
Door de coronapandemie is vrijheid weer een veelbesproken factor in het
publieke debat. ... Het vrijheidsoproer staat
niet op zichzelf ... Onze verworven vrijheden
worden steeds meer tot een uiterste doorgevoerd....
Dit idee van individuele vrijheid is langzamerhand ...
Individuele vrijheid blijft zo beperkt tot ...
De vrijheidsoproepen zijn op zichzelf logisch ...
Ondertussen raken echte vrijheidsproblemen ondergesneeuwd. ...
Uiteraard is niet alle kritiek ongegrond, maar het hanteren van een
begrip als vrijheid, dat veel tijd en moeite kostte om te realiseren
... Juist omdat vrijheid zo'n krachtig begrip
is ... |
Oftewel: de auteur gebruikt "vrijheid" als basisbegrip en
discussiemiddel. Met allemaal voorbeelden van de vorm
"De vrijheid van de een is de onvrijheid van de ander".
Volstrekt open deuren, dus. Met twee gevallen die over
de vrijheid van meningsuiting gaan. Merk op: voor de
vrijheid van meningsuiting geldt absoluut NIET dat de vrijheid van de een de
onvrijheid is van de ander. Als Pietje A vindt, heeft Marietje de volste
vrijheid om B, C, niet-A enzovoort te beweren. Hier het ene
genoemde geval:
|
... Dit idee van individuele vrijheid is
langzamerhand geïnternaliseerd en verabsoluteerd tot een
onvervreemdbaar grondrecht. Elke afwijzing daarvan, hoe klein die
ook mag zijn, wordt daarom al snel gepresenteerd als een radicale
inbreuk op de eigen vrijheid. ... Zo is ... het veroordelen
van racisme is een beperking van 'de vrijheid van meningsuiting' ... |
Een lege stellling want er is niemand die heeft beweerd dat het
veroordelen van racisme een beperking van 'de vrijheid van meningsuiting'
is. Het andere genoemde geval ...
|
... Zo beweerde rechtsfilosoof Raisa
Blommestijn in De Telegraaf dat 'we ons moeten verzetten tegen de
woke-gekte: niet buigen voor intimidatie en onze vrijheden en
tradities verdedigen'. ... |
Dat 'woke-gekte' is een naam voor de beweging die als basistelling heeft
"Alle blanken zijn racisten", en als nevendoelstelling om alle kritiek op de
basisstelling te verbieden, zoals de pogingen om rechtse meningsvormers te
weren van de universiteiten, het invoeren van een "veilige discussiecultuur"
wat betekent dat kritiek op gekleurde culturele zaken verboden is,
enzovoort. Het laatste citaat lijkt juist dat laatste
te doen: omdat er veroordeling aan "het recht op absolute vrijheid" vooraf
is gegaan, komt het neer op het ontzeggen aan Raisa Blommestijn van het
recht om kritiek te leveren op de woke-cultuur.
Hetgeen er bijna letterlijk staat in de zin er direct voor:
|
... Het vrijheidsoproer staat niet op zichzelf,
maar moet gezien worden in een traditie waarin 'vrijheid' door met
name conservatief-rechts wordt toegeëigend. ... |
Natuurlijk is deze steling een flagrante schending van de werkelijkheid,
aangezien het juist links is dat staat in een traditie van beroep op
vrijheid. Beter bekend als "De jaren zestig revolutie".
Het is niet
geheel zeker door de hoeveelheid onzin over vrijheid, maar het hele artikel
lijkt de bedoeling te hebben slechts deze ene stelling te onderbouwen:
|
Raisa Blommestijn en de rest van rechts moet haar mond houden. |
Want voor de rest valt er niets te ontdekken dan die open deuren over
vrijheid. Oftewel: voor de rest is er niets zinvols in te ontdekken.
De juistheid van deze interpretatie wordt bevestigd in een artikel
geplaatst direct naar het voorgaande. Het heeft weliswaar de status van
"column", maar soortgelijke opvattingen zijn al eerder in de Volkskrant
verschenen, en de column-vorm leidt ertoe dat de auteur niet de omslag van
woorden gebruikt bekend van meer academische verhandelingen.
Zoals
meteen blijkt (de Volkskrant, 14-09-2020. column door Sander
Schimmelpenninck, journalist en ondernemer):
Dit laat al heel weinig aan duidelijkheid te wensen over. Dat 'filter'
is een overduidelijk eufemisme voor "censuur", en dat 'de democratie' is een
eufemisme voor "de poliiteke-correctheid". Dat laatste
behoeft misschien enige toelichting nodig.dus hier het enige concrete
voorbeeld uit het artikel:
|
Sigrid Kaag, de nieuwe D66-lijsttrekker gaf bij Buitenhof
met zichtbare tegenzin antwoord op de vraag of ze wilde samenwerken
met Forum voor Democratie of PVV. ... Het uitsluiten van anti- of
ondemocratische partijen zou volgens diezelfde partijen
ondemocratisch zijn. Aantoonbare kletskoek ... |
Oftewel:het uitsluiten dat het filter moet doen, is dat van PVV en FvD -
en soortgelijke. De grootste tegenstanders van de politieke-correctheid.
Een tweede aanwijzing waaruit dat filter zou moeten bestaan, valt af te
leiden uit waar er gefilterd moeten worden:
|
... De ellende van de vermenging van het rioolwater van de sociale
media en het drinkwater van de traditionele media ... ... media,
groot en klein, nemen de troep van sociale media ongefilterd over.
Het resultaat is niet alleen nepnieuws, maar ook beeldvorming - een
eufemisme gezien de kwaadaardigheid ervan. ... Want bij
sociale media draait alles om beeldvorming, om gelijk krijgen, in
plaats van gelijk hebben - alles voor de likes. ... Sociale
media brengen ons terug in de middeleeuwen, waarin vrouwen als heks
werden verbrand vanwege beeldvorming. ... Wie nog steeds
naïef is over de ellende van sociale media ... ... |
Dit kan je combineren met wie er met name gebruik maken van het
internet:
|
.. Het opeisen van een stoel aan de grotemensentafel komt voort
uit het zelfvertrouwen dat in de kelder van de sociale media is
ontstaan. Meningen die geen publiek verdienen, hebben dankzij
sociale media opeens een publiek gekregen, doordat mensen met
dergelijke meningen elkaars publiek zijn gaan vormen. ... |
Oftewel; die mensen die gebruik maken van de sociale media zijn dgene
die in de media niet terecht kunnen. En het is volkomen duidelijk aan
iedere niet-politiek-correcte dat de media uiterst politiek-correct zijn.
Wat tenslotte in de voorlaatste zin afgekort en bevestigd wordt:
|
... overheden moeten zo snel mogelijk maatregelen nemen om het filter
van de media en democratie te herstellen. ... |
Oftewel: het filter van de politiek-correcte media moet ook opgelegd
worden aan het internet. Nu is alleen al het feit dat
de auteur hier toegeeft dat de media een filter hanteren dat hier sprake is
van politieke-correctheid en censuur. En dat zijn
artikel, vertalende die kop, neerkomt op:
|
De censuur van de
politieke-correctheid moet dringend uitgebreid worden naar het
internet |
Met nogmaals: dit is weliswaar een column, maar de inhoud van de
boodschap is verspreid over meerdere andere artikelen al meerdere malen in
de
Volkskrant gebracht. En het is volkomen duidelijk welke meningen hier
gefilterd en gecensureerd moeten worden: niet alleen die van het FvD en de PVV en
aanhang, maar ook die van mensen als Cliteur en Blommestijn.
Voor de
volledigheid, aangaande dat "de politieke-correctheid", van dat internet, de reactie van een lezer op de website van
Elsevier Magazine bij een artikel van historicus en publicist Geerten Waling
over het effect van de komende verkiezingen van maart 2021 (ewmagazine.nl,
15-09-2020):
|
Twan Hendriks ... Wilders en Baudet vechten
tegen het kartel. Maar de tegenstelling is zo groot dat dat nooit
goed kan gaan. Beide groepen, Het kartel en het anti-kartel liggen
zo ver uit elkaar dat water bij de wijn doen er niet in zit en als
verraad door de achterban zal worden beschouwd.
Kijk zelf
maar. Dit wil het kartel: • Meer EU • Euro • Schuldenunie
• Meer immigratie • Meer klimaatregels • Meer VN •
Herverdeling van de welvaart over de wereld • Weg met ons |
Het is volkomen duidelijk dat 'kartel' hetzelfde is als "de
politiek-correctheid". De reeks beleidspunten zegt al
meer dan 100 procent genoeg.
Dit is waar auteur Schimmelpennick
allemaal op doelt met "Het onfatsoen van PVV en FvD dat niet gehoord zou
moeten worden". Of aangaande het meest gevoelige punt in die lijst in de
woorden van een expert op dat gebied, de al ontmoette hoogleraar immigratie
Leo Lucassen (Twitter.com,
16-09-2020):
Dit is waar het allemaal om gaat: "dat er iets mis is met mensen uit
Afrika en het Midden-Oosten"
Want dat laatste is natuurlijk wat
Lucassen bedoelt maar niet kan opschrijven omdat hij zich dan ontsterfelijk
belachelijk zou maken, gezien dat er overduidelijk iets mis is met het Midden-Oosten
dus met de mensen uit het Midden-Oosten.
Voor dit goede doel, te voorkomen dat er iets negatiefs gezegd zou worden
over "mensen uit Afrika en het Midden-Oosten", is het dat de censuur van de
politieke-correctheid in Nederland
uitgebreid moet worden tot het internet, en de vrijheid van meningsuiting
begraven onder het beton van de bouwwerken van Big Brother.
Wat ook
al zichtbaar was bij Schimmelpenninck:
|
.. de herontdekking van de heksenjacht en de religieuze overtuiging
waarmee iemand als Akwasi wordt aangepakt, is angstaanjagend. ... |
Rapper Akwasi heeft tijdens een toespraak voor BLM-demonstraten op de
Dam met geweld gedreigd richting Zwarte Piet.
Bovenstaand Schimmelpenninck's mening over kritiek op een geweldsdreiging.
Rapper Akwasi is een persoon uit de categorie genoemd in 'dat er iets mis is
met mensen uit Afrika'. Wat de grote erfzonde is, is
het uitspreken van ook maar het geringste idee dat er iets mis is met wie
dan ook uit Afrika of het Midden-Oosten.
De linkse versie
van de vrijheid van meningsuiting wordt
toegelicht hier.
De rechtse versie hier.
Voor de reacties van links op de "rechtse" oproep tot steun aan de
vrijheid van meningsuiting, zie hier.
Over de waarde ervan, zie hier.
Terug naar de inleiding hier.
|